Според
сведенията на Витрувий, гномонът на слънчевия часовник и неговата сянка при
равноденствие в Атина образуват триъгълника на Питагор[1].
Сянката
при равноденствие в Атина е питагорейска!
[1]
Vitruve, De l’architecture, Livre IX, texte établi, traduit et commenté par
Jean Soubiran, Paris, Société d’Edition Les Belles Lettres, 1969 : « 6. ... Ето какво е действителното положение на нещата : ако вземем три линии, едната от които е с дължина
три стъпки, другата – четири, а третата – пет, и ги разположим така, че
краищата им да се допират, образувайки върхове, ще получим триъгълник, който е измервателен инструмент – екер. От друга
страна, ако върху всяка една от страните на така получения триъгълник построим квадрат,
повърхността на квадрата, чиято страна е с дължина три стъпки, ще бъде девет
квадратни стъпки; тази на квадрата, чиято страна е с дължина четири стъпки –
шестнадесет квадратни стъпки; а тази на квадрата, чиято страна е с дължина пет
стъпки – двадесет и пет квадратни стъпки. 7.
По такъв начин числото на квадратните стъпки, от които се състои повърхността
на квадратите със страни от три и от четири стъпки, ще е равно на числото на
квадратните стъпки, от които се състои повърхността на квадрата със страна от
пет стъпки. В израз на дълбока признателност към Музите за вдъхновението, на
което дължал откритието си, Питагор, според стигналите до нас сведения, им се
отблагодарил с жертвоприношения. Този метод, който е полезен в много от случаите,
при които са необходими измервания, подхожда и за строителството на стълбища в
сградите : той ни позволява да определим най-подходящите пропорции на стъпалата
» (Praef., 6-7 ; pp. 4-5) и, също, « ... при равноденствие, Слънцето, което се намира в зодиака на
Овена или на Везните, поражда сянка, която в Рим е равна на 8/9 от дължината на
гномона. Също при равноденствие, в Атина сянката е равна на 3/4 от гномона, в
Родос – на 5/7, в Тарент – на 9/11, а в Александрия – на 3/5; други са размерите
на сянката на гномона и навсякъде другаде, тъй като в основата на различията
между тях се намира самата природа (VII, 1 ; p. 26).
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire