dimanche 7 février 2016

Второто име на Рим

« … 65. и над всичко – самият Рим, произнасянето на чието второ име, поради тайнството на обредите, се счита за светотатство. Превъзходно и спасително бе послушанието, което го пазеше в тайна... »[1].
Хипотезата, за която става въпрос, по своему има отношение към сънищата; нейният предмет би могъл дори да бъде сравнен със съновидение.
Неотдавна ми се стори – и все още продължава да ми се струва, – че споменатият от Варон плаващ остров е изключително приблизителен, може би дори неузнаваем образ на Тибърския остров в Рим.
Ако някой мислено се остави на течението на река, в която има остров, той лесно ще стигне до заключениието, че речният остров е кораб, който непрестанно се движи към извора на реката.
Тибърският остров е речен остров – речен е и островът Сите в Париж[2].
Стори ми се също, но това беше през 2012, че както от гледна точка на историята на европейското градостроителство, така и от гледна точка на европейската история като градостроителство, Тибърският остров е римската идея на парижкия остров Сите.
Ще се опитам да си припомня най-важното както се опитвам да си припомня сън – било защото сънят има отношение към най-важното, било защото най-важното би могло да се окаже подобно на сън.
Речните острови са кораби, които непрестанно се движат към изворите на реките.
Кутилийското езеро е център на Италия, Тибърският остров в Рим е символ на Епидавър и на традицията на Аполон, островът Сите в Париж е символ на Тибърският остров в Рим.
Къде всъщност ще се събудя, ако се окаже, че осъзнавам една съноподобна хипотеза само насън? И също, и най-вече – кога?


[1] Pline l'Ancien, Histoire naturelle, Livre III, 65 ; pp. 67-68.
[2] Вместо остров Сите, бихме могли да кажем Староградски остров или остров на Стария град, Древноградски остров или остров на Древния град.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire